PLAN PRACY
SZKOŁY - rok szkolny 2020/2021

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY
PODSTAWOWEJ im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach
Podstawa prawna:
·
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia
1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
· Konwencja
o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
-
Ustawa
z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r.
poz. 1189).
-
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z
2016 r. poz. 1943 ze zm.)
-
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r.
poz. 59).
-
Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
-
Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U.
z 2017 r. poz. 783).
-
Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami
używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz.
957).
-
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu
i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności
wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu
przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).
-
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.
-
Statut Szkoły Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach.
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole
Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach opiera się na
hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i
samorząd uczniowski. Treści szkolnego programu
wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i systemem
oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest
współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że
wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w
swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i
priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji
dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz
wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako
wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej,
emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania
jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki
problemów dzieci i młodzieży.
Program
wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym
zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie
programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji
celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy
oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania
profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został
opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w
środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
-
wyników ewaluacji
(np. wewnętrznej, zewnętrznej),
-
wyników nadzoru
pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
-
ewaluacji
wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki,
-
wniosków i analiz
(np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych,
zespołów wychowawczych itp.),
-
innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły
(np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez
dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów,
rodziców).
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu
wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w
rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym
elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest
kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu
wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
-
powszechną znajomość założeń programu - przez
uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
-
zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej
społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
-
respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz
kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd
uczniowski),
-
współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział
organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i
profilaktyczną szkoły),
-
współodpowiedzialność za efekty realizacji
programu,
-
inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb,
specyfiki).
I. Misja szkoły
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu
odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego
dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości
kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania
kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła
zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze
intelektualnym,
psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc
psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie
wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w
państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania
postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły
poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także
przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie
postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o
bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
II. Sylwetka absolwenta
Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach jest
przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym
oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za
własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
-
kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
-
zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
-
szanuje siebie i
innych,
-
jest odpowiedzialny,
-
zna historię i
kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega
zasad bezpieczeństwa i higieny życia,
-
zna i rozumie zasady
współżycia społecznego,
-
jest tolerancyjny,
-
korzysta z różnych
źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia
i technologie informatyczne,
-
jest ambitny,
-
jest kreatywny,
-
jest odważny,
-
jest samodzielny,
-
posiada wiedzę na
temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje
odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
-
szanuje potrzeby
innych i jest chętny do niesienia pomocy,
-
jest odporny na
niepowodzenia,
-
integruje się z
rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
-
inne (ważne z
perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i
profilaktycznych szkoły).
III. Cele ogólne
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega
na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu
ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej
dojrzałości w sferze:
1) fizycznej
- ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka
wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia
i podejmowania zachowań prozdrowotnych,
2) psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii
psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły,
chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających
rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego
rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
3) społecznej
- ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w
życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i
norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu
umiejętności wypełniania ról społecznych,
4) aksjologicznej
- ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i
stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz
poczucia sensu istnienia.
Działalność
wychowawcza obejmuje w szczególności:
1)
współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u
uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2)
kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i
odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych
wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu
odpowiedzialności za siebie i innych,
3)
współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania
spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i
promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4)
wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz
społecznością lokalną,
5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce,
budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i
nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców
i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz
nauczycielami i wychowawcami,
6)
doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie
budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub
opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
7)
wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców
oraz rodziców lub opiekunów,
8)
kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez
możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających
aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
9)
przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i
sztuce narodowej i światowej,
10) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów
rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i
prospołecznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym
poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i
wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z
zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
1)
poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na
temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i
młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych
substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach
innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
2)
rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i
społecznych uczniów,
3) kształtowanie
u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia
sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
4) kształtowanie
krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w
konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających
prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
5) prowadzenie
wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w
zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
6) doskonalenie
kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania
środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych,
nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia
psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na
dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku
oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i
rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających,
substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji
psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów,
a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
1) dostarczenie aktualnych informacji
nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych
sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych
z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych
i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
2) udostępnienie informacji o ofercie pomocy
specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w
przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych,
środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
3) przekazanie informacji uczniom i wychowankom,
ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat
konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia
29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
4) informowanie uczniów i wychowanków oraz ich
rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania
nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z
Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z
zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
1) wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w
prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań,
których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od
poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
2) wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze
względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania
biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań
ryzykownych,
3) wspieranie uczniów i wychowanków, u których
rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji
psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych
lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały
zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
Działania te obejmują w szczególności:
1) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz
ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia
psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz
realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu
rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania
Narkomanii,
2) przygotowanie oferty zajęć rozwijających
zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy
działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę
podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
3) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych
używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków
zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także
norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
4) doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców
w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku
podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
5) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny
program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b
ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu
środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych,
nowych substancji psychoaktywnych.
W roku szkolnym 2018/2019
najważniejsze działania w
pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
1) wspomaganie rozwoju ucznia w sferze
emocjonalnej, społecznej i twórczej,
2) przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie
społecznej (szkole, klasie), uczenie podstawowych zasad współistnienia w grupie
(np. proszę, dziękuję, przepraszam)
3) wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
4) rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i
możliwości,
5) budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
6) przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
rozwijanie tolerancji i poszanowania wzajemnego uczniów;
7) przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
np. dopalacze, internet,
8) troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i
rodziców, (rower, ulica, fotelik, alarm przeciwpożarowy)
9) higiena osobista,
10) akcje charytatywne,
11) budzenie poczucia patriotyzmu (100 rocznica odzyskania
niepodległości przez Polskę)
Zadania profilaktyczne programu to:
1) zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi
w szkole,
2) znajomość zasad ruchu drogowego -
bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
3) promowanie zdrowego stylu życia,
4) kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
5) rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych,
w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań
lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
6) eliminowanie z życia szkolnego agresji i
przemocy rówieśniczej,
7) niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem
komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
8) wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów,
podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym
ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
9) uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i
radzenia sobie ze stresem.
IV. Struktura
oddziaływań wychowawczych
1.
Dyrektor szkoły:
-
stwarza
warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
-
sprawuje
opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju
psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o
prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
-
inspiruje
nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w
procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań
programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest
rozwijanie kompetencji uczniów,
-
stwarza
warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń
i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których
celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i
wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i
innowacyjnej szkoły,
-
współpracuje z
zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem
Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
-
czuwa nad
realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
-
nadzoruje
zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad
oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
-
nadzoruje
realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
2.
Rada pedagogiczna:
-
uczestniczy w
diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań
profilaktycznych,
-
opracowuje
projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w
porozumieniu z Radą rodziców ,
-
opracowuje i
zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach
zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością
-
uczestniczy w
realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,
-
uczestniczy w
ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.
3. Nauczyciele:
-
współpracują
z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych,
uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu
Wychowawczo-Profilaktycznego,
-
reagują
na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają
zagrożenie dla ucznia,
-
reagują na
przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
-
przestrzegają
obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach
zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
-
udzielają
uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
-
kształcą i
wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
-
rozmawiają z
uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na
swoich zajęciach,
-
wspierają
zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
4.
Wychowawcy klas:
-
diagnozują
sytuację wychowawczą w klasie,
-
rozpoznają
indywidualne potrzeby uczniów,
-
na podstawie
dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym
Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej
dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania
zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
-
przygotowują
sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej
pracy,
-
zapoznają
uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i
obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
-
są
członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez
przewodniczącego zespołu,
-
oceniają
zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole
procedurami,
-
współpracują z
innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem
szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych
potrzebach,
-
wspierają
uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
-
rozpoznają
oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
-
dbają o dobre
relacje uczniów w klasie,
-
podejmują
działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym
zachowaniom podopiecznych,
-
współpracują z
sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz
dzieci i młodzieży,
-
podejmują
działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych
5.
Zespół wychowawców:
-
opracowuje
projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży
demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i
osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji
zasady
usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen
zachowania i innych,
-
analizuje i
rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,
-
ustala
potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli,
w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
-
przygotowuje
analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej
i profilaktycznej szkoły,
-
inne,
wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.
6.
Pedagog szkolny/psycholog:
-
diagnozuje
środowisko wychowawcze,
-
zapewnia
uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
-
współpracuje z
rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub
stałej opieki,
-
zabiega o
różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
-
współpracuje z
rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela
pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
-
współpracuje
z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i
poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z
poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
7.
Rodzice:
-
współtworzą
szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,
-
uczestniczą w
diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
-
uczestniczą w
wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
-
zasięgają
informacji na temat swoich dzieci w szkole,
-
współpracują z
wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
-
dbają o
właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
-
rada rodziców
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną program
wychowawczo-profilaktyczny szkoły.
8.
Samorząd uczniowski:
-
jest
inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły,
działalności
oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i
możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
-
uczestniczy w
diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
-
współpracuje z
Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
-
prowadzi akcje
pomocy dla potrzebujących kolegów,
-
reprezentuje
postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
-
propaguje ideę
samorządności oraz wychowania w demokracji,
-
dba o dobre
imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
-
może
podejmować działania z zakresu wolontariatu.
V. Kalendarz uroczystości szkolnych
-
uroczyste
rozpoczęcie roku szkolnego
-
ślubowanie
klas pierwszych,
-
Dzień Edukacji
Narodowej,
-
Narodowe
Święto Niepodległości,
-
szkolny
festiwal twórczości artystycznej,
-
andrzejki
szkolne,
-
mikołajki
klasowe,
-
szkolne
spotkanie opłatkowe,
-
szkolny
wieczór kolęd,
-
szkolne
walentynki,
-
pierwszy dzień
wiosny,
-
Dzień Ziemi,
-
Święto Patrona
Szkoły,
-
szkolne
obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja,
-
festyn
rodzinny,
-
Dzień Sportu,
-
zakończenie
roku szkolnego.
VI. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2018/2019
OBSZAR ROZWOJU
INTELEKTUALNEGO
1.
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań
uczniów.
2.
Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.
3.
Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w
odpowiedniej formie.
OBSZAR ROZWOJU
SPOŁECZNEGO:
1.
Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie zajęć
integracyjnych w klasach I.
2.
Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm.
3.
Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie
wolontariatu.
OBSZAR ROZWOJU
FIZYCZNEGO
1. Kształtowanie
umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
2. W
I semestrze wszyscy wychowawcy przeprowadzą co najmniej 2 godziny zajęć
sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
3. Uczniowie
są świadomi zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia
a zdrowiem.
OBSZAR ROZWOJU
EMOCJONALNEGO
1. Kształtowanie
pozytywnego obrazu własnej osoby.
2. Przeprowadzenie
cyklu zajęć psychoedukacyjnych w klasach na temat umiejętności
samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
3. Uczniowie
potrafią wskazać swoje mocne i słabe strony.
4. Uczniowie
potrafią wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i
pokonywania potencjalnych trudności.
OBSZAR ROZWOJU
DUCHOWEGO
1. Upowszechnienie
wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
2. Wychowawcy
zapoznają uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych do pracy
szkoły oraz regulacjami prawa wewnątrzszkolnego.
3. Poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami.
Uczniowie w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z
przyjętych w szkole wartości.
VII. Harmonogram działań
SFERA |
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
INTELEKTUALNA |
Rozpoznanie i rozwijanie możliwości,
uzdolnień i zainteresowań uczniów |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet
wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy |
nauczyciele,
wychowawcy |
|
Rozwijanie zainteresowań
i zdolności uczniów |
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach
przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół
zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru,
na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta,
przygotowanie programów artystycznych na
uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły,
Szkolenie rady pedagogicznej z zakresu
aktywnych metod pracy
Przeprowadzenie przez nauczycieli 1 zajęć
lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy |
nauczyciele
koordynator WDN
dyrektor |
zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych
przez konkretne osoby
Zgodnie z kalendarzem szkolnych
uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i
osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie
Zgodnie z terminami obserwacji lekcji
ustalonym w planie nadzoru pedagogicznego do |
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania
własnych uzdolnień |
zajęcia z orientacji zawodowej |
wychowawcy, pedagog szkolny |
(zgodnie z harmonogramem zajęć w
poszczególnych klasach) |
Kształtowanie postawy twórczej |
szkolny festiwal twórczości artystycznej |
wychowawcy, organizatorzy przeglądu |
|
Kształcenie samodzielnego formułowania i
wyrażania sądów |
warsztaty w klasach
debata na temat wartości i zasad
wolontariatu |
wychowawcy |
pierwsze półrocze (zgodnie z
harmonogramem) |
Podnoszenie efektów kształcenia poprzez
uświadamianie wagi edukacji
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce, szkolne konkursy z nagrodami na najwyższą średnią i
najlepszą frekwencję |
przewodniczący zespołów wychowawczych
|
zajęcia zgodnie z harmonogramem
opracowanym w zespołach wychowawczych dla poszczególnych klas
opracowanie regulaminu konkursu
Ogłoszenie wyników konkursu |
Uczenie planowania i dobrej organizacji
własnej pracy
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach
prowadzonych przez pedagoga szkolnego, |
koordynator np. pedagog szkolny
wychowawcy, |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
MORALNA |
Kształtowanie szacunku do ludzi,
wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe
rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby
ludzkiej |
działalność charytatywna, wolontariat
szkolny
Powołanie Rady Wolontariatu.
Opracowanie Program Szkolnego Wolontariatu |
opiekun samorządu szkolnego |
|
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego
i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i
wzorców moralnych |
świętowanie rocznic i wydarzeń
patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu,
|
nauczyciele odpowiedzialni za poszczególne
działania |
zgodnie z kalendarzem uroczystości i
personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie
|
Poznanie
kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu |
wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze, |
wskazane osoby odpowiedzialne
za wskazana formę |
terminy konkretnych wycieczek planowanych
przez wychowawców i nauczycieli |
Poznanie dorobku kulturalnego Europy,
świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych
narodów, kultur, religii |
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce,
wycieczki |
nauczyciele, wychowawcy
|
zgodnie z terminem
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji,
odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego
człowieka, agresję
|
warsztaty organizowane przez pedagoga
szkolnego,
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce, |
pedagog szkolny,
wychowawcy klas
przewodniczący zespołu wychowawczego |
zgodnie z harmonogramem opracowanym przez
pedagoga
zgodnie z harmonogramem opracowanym przez
Przewodniczącego zespołu wychowawczego |
Promowanie
zdrowego stylu życia
|
Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu
odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone
przez wychowawców na podstawie scenariusza opracowanego przez
zespół w składzie:… |
nauczyciel WF, nauczyciele biologii
i wychowania fizycznego wychowawcy klas |
zgodnie z harmonogramem |
SPOŁECZNA |
Kształtowanie przekonania
o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej,
a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły |
Omówienie zasad statutu szkoły i
regulaminów szkolnych,
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce. |
koordynator wychowawcy |
|
Uczenie działania zespołowego, tworzenia
klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania
innych i rozumienia ich poglądów.
Uczenie zasad samorządności i demokracji
|
Warsztaty z zakresu komunikacji
społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych,
analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego
rozwiązywania.
Kurs mediacji, prowadzony przez pedagoga
szkolnego.
Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory
samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory
opiekuna samorządu uczniowskiego.
szkolna debata nt. OBOWIĄZKÓW,
praw i wolności w szkole |
pedagog
szkolny
opiekun samorządu
|
zgodnie z harmonogramem zajęć.
Zgodnie z programem zajęć w I semestrze.
|
Doskonalenie kultury bycia. |
Zajęcia Akademii Dobrych Manier - zajęcia
pozalekcyjne dla uczniów |
pedagog szkolny |
pierwsze półrocze, zgodnie z programem
zajęć |
Kształtowanie postawy szacunku wobec
środowiska naturalnego |
Udział w akcji sprzątanie świata.
Udział w akcjach charytatywnych na rzecz
zwierząt, wycieczki krajoznawcze. |
|
. |
Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej
oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi
instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym
rynku pracy |
warsztaty dla klas VII- VIII prowadzone
przez pedagoga szkolnego, specjalistę, nauka poszukiwania
pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z
podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy
kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy
|
pedagog
szkolny, nauczyciel przedsiębiorczości . |
Pierwsze i drugie półrocze
zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanym
przez pedagoga do .
|
Systematyczne
monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.
Zwiększenie
współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego |
analiza
frekwencji uczniów
systematyczne
informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni
otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami,
|
Dyrektor, wychowawcy |
sporządzanie miesięcznych zestawień
obecności w pierwszym dniu miesiąca następującego po okresie
kontroli
Zgodnie z harmonogramem zebrań i dni
otwartych, ustalonym na dany rok szkolny |
EMOCJONALNA |
Nauka
nabywania świadomości własnych słabych
i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie
poczucia własnej wartości |
warsztaty dla uczniów prowadzone przez
specjalistów z PPP
lekcje wychowawcze poświęcone tej
tematyce - wskazanie konkretnych zajęć |
pedagog szkolny |
zgodnie
z konkretnymi terminami
dla poszczególnych oddziałów |
Kształcenie
umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły |
zajęcia
integracyjne w klasach pierwszych
lekcje
wychowawcze z wykorzystaniem filmu o agresji i jej unikaniu |
pedagog szkolny
np. nauczyciel bibliotekarz
|
zgodnie z konkretnymi terminami dla
poszczególnych oddziałów |
Z
rozporządzenia zmieniającego z dnia 22 stycznia 2018 r. w
programie wychowawczo-profilaktycznym uwzględniono: |
|
1.
kształtowanie u uczniów i wychowanków postaw prospołecznych, w
tym przez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu,
sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym
oraz zaangażowaniu w działalność podmiotów takich jak:
organizacje pozarządowe, w tym organizacje harcerskie, a także
osoby prawne prowadzące statutową działalność w zakresie oświaty
i wychowania; |
|
|
|
|
2.
realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub
opiekunów dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych
programów zalecanych w ramach Systemu rekomendacji programów
profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego, o którym mowa
w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii; |
|
|
|
|
3. włączanie,
w razie potrzeby, w indywidualny program
edukacyjno-terapeutyczny,
działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków i substancji
odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych,
nowych substancji psychoaktywnych; |
|
|
|
|
4. współpracę
szkół i placówek, przy prowadzeniu działalności zapobiegającej
narkomanii i uzależnieniom z jednostkami samorządu
terytorialnego, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym
poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia
nauczycieli, podmiotami realizującymi świadczenia zdrowotne z
zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i
leczenia uzależnień, państwowymi wojewódzkimi i państwowymi
powiatowymi inspektorami sanitarnymi, Policją, pracodawcami oraz
podmiotami, takimi jak: organizacje pozarządowe, w tym
organizacje harcerskie, a także osoby prawne prowadzące
statutową działalność w zakresie oświaty i wychowania; |
|
|
|
|
5.
konieczność przeprowadzenia diagnozy w zakresie występujących w
środowisku szkolnym czynników chroniących i czynników ryzyka,
ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem
substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych
substancji psychoaktywnych, dotyczącej uczniów lub wychowanków,
rodziców lub opiekunów, nauczycieli, wychowawców i innych
pracowników szkoły lub placówki, opracowywana we współpracy z
podmiotami, o których mowa w pkt.4, w każdym roku szkolnym, w
terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego; |
|
|
|
|
6. działania
wynikające z diagnozy, szkoła lub placówka uwzględnia w
programie wychowawczo-profilaktycznym szkoły lub placówki; |
|
|
|
|
7. na
podstawie diagnozy, nauczyciel lub wychowawca w uzgodnieniu z
dyrektorem szkoły lub placówki wybiera formę, w której realizuje
działalność, wychowawczo -profilaktyczną, uwzględniając
wykorzystanie aktywnych metod pracy, z tym, że w zakresie
zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych,
środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych
prowadzi działania, we współpracy z przedstawicielem lub
przedstawicielami państwowych wojewódzkich i państwowych
powiatowych inspektorów sanitarnych, Policji lub podmiotów,
posiadających doświadczenie w prowadzeniu tych działań, w
szczególności w realizowaniu programów profilaktycznych i
promocji zdrowia psychicznego; |
|
|
|
|
8. w
działalności wychowawczo-profilaktycznej mogą brać udział
rodzice, opiekunowie, specjaliści oraz przedstawiciele jednostek
samorządu terytorialnego, poradni psychologiczno-pedagogicznych,
w tym poradni specjalistycznych, placówek doskonalenia
nauczycieli, podmiotów realizujących świadczenia zdrowotne z
zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i
leczenia uzależnień, państwowych wojewódzkich i państwowych
powiatowych inspektorów sanitarnych, Policji, pracodawców,
podmiotów typu organizacje pozarządowe, w tym harcerskie, z tym
że w zakresie zagrożeń związanych
z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz
nowych substancji psychoaktywnych szkoła lub placówka prowadzi
działania oparte na naukowych podstawach lub o potwierdzonej
skuteczności we współpracy z państwowymi, wojewódzkimi i
państwowymi powiatowymi inspektorami sanitarnymi, Policją lub
podmiotami, prowadzącymi specjalistyczną pomoc, zgodnie z ustawą
o zdrowiu publicznym; |
|
|
|
|
9.
działalność profilaktyczna powinna być realizowana z
uwzględnieniem form i działań określonych w Gminnym Programie
Przeciwdziałania Narkomanii oraz w Krajowym Programie
Przeciwdziałania Narkomanii określonym w przepisach wydanych na
podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o zdrowiu publicznym. |
|
|
|
TERMINY:
1. w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia
szkoły uzupełnią diagnozę w zakresie zagrożeń związanych z używaniem
substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji
psychoaktywnych;
2. w terminie 30 dni od dnia upływu terminu wejścia w życie
rozporządzenia, szkoły
uzupełnią program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, uwzględniając
diagnozę uzupełnioną
VIII.
Diagnoza
Podstawę do podejmowania działalności wychowawczej oraz profilaktyki
uniwersalnej, selektywnej i wskazującej - stanowi OPRACOWYWANA W
KAŻDYM ROKU SZKOLNYM DIAGNOZA.
Diagnoza to inaczej rozpoznanie środowiska w dwóch głównych
obszarach-potrzeb (tego czego
w szkole brakuje, jest niezbędne) oraz zasobów (czyli tego czym
dysponujemy - umiejętności, czas, środki materialne).
Dobra diagnoza;
-
korzysta ze zróżnicowanych źródeł: opinii
uczniów, nauczycieli, pedagoga szkolnego, dyrektora, rodziców,
-
korzysta ze zróżnicowanych metod: ankiet,
wywiadu, obserwacji,
-
rozdziela opinie od faktów :("nikt nie chodzi
na zajęcia pozalekcyjne"- sprawdzić osobiście
lub sprawdzić frekwencję na tych zajęciach),
-
stara się spojrzeć na środowisko z nowej
perspektywy:("nikt z uczniów nie ma problemów materialnych" -
sprawdzić, czy rzeczywiście tak jest, że nikt nie potrzebuje pomocy),
-
efekty diagnozy zawsze powinny zostać poparte
w postaci: konkretnych wyników, danych, wypowiedzi.
Diagnozowanie środowiska wychowawczego jest badaniem zjawisk
dynamicznych. Nie można więc opracować i przeprowadzić badania,
którego wynik byłby aktualny przez kilka najbliższych lat.
Większość informacji o sytuacji wychowawczej w szkole pochodzi z
naturalnej bieżącej obserwacji życia szkoły i zachowań poszczególnych
osób wchodzących w skład tej społeczności. Wzajemne relacje między
uczniami oraz między uczniami i nauczycielami, utożsamianie się uczniów
z poszczególnymi subkulturami młodzieżowymi, wpływy nieformalnych grup
uczniowskich na społeczność szkolną czy zachowania dewiacyjne mogą być
zauważone jedynie dzięki obserwacji.
Powszechnie stosowane narzędzia do diagnozy:
1) ankieta
2)
rozmowy indywidualne
3)
wywiad
4)
obserwacja
5) socjometria
6) analiza
osiągnięć szkolnych
7) analiza
dokumentacji z uczestnictwa w realizowanych dotychczas programach
profilaktycznych w szkole i poza nią
8) analiza
dokumentacji szkolnej dotyczącej interwencji profilaktyczno -
wychowawczej
9)analiza
dokumentacji szkolnej
W oparciu o diagnozę, nauczyciel lub wychowawca w uzgodnieniu z
dyrektorem szkoły lub placówki wybiera formę, w której realizuje ww.
działalność, uwzględniając wykorzystanie aktywnych metod pracy.
Formy, które wybiera nauczyciel lub wychowawca to w szczególności:
interaktywne wykłady, warsztaty, treningi umiejętności, projekty, debaty,
szkolenia, spektakle teatralne, spoty kampanii społecznych, happeningi,
pikniki edukacyjne lub w inne formy uwzględniające wykorzystanie
aktywnych metod pracy.
Działalność wychowawczo-profilaktyczna szkół i placówek może odbywać się
w oddziale, grupie oddziałowej, międzyoddziałowej lub międzyklasowej, z
udziałem całej społeczności szkolnej
lub w trakcie bieżącej pracy z uczniem.
Uwzględnić należy podczas realizacji tych zadań
formy i działania określone w gminnym programie przeciwdziałania
narkomanii i Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii.
W działaniach powinni być zaangażowani rodzice,
opiekunowie, specjaliści oraz przedstawiciele jednostek samorządu
terytorialnego, poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni
specjalistycznych, placówek doskonalenia nauczycieli, podmiotów
realizujących świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej opieki
zdrowotnej, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, wojewódzkich i
powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych, Policji, pracodawców.
IX. Zasady ewaluacji programu
wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na
temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia
skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja
przeprowadzana będzie poprzez:
1)
obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2)
analizę dokumentacji,
3)
przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i
nauczycieli,
4)
rozmowy z rodzicami,
5)
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
6)
wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
analizy przypadków.
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez
zespół
ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez
dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji,
organizacja badań oraz opracowanie wyników.
Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie
zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.
Program wychowawczo-profilaktyczny
Szkoły Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach
został poddany analizie i modyfikacji na radzie pedagogicznej
w dniu 14 września 2018r.
Program wychowawczo-profilaktyczny
został uchwalony przez Radę Rodziców
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną
w dniu 25 września 2018r.
|