Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
ć
  SP Szczejkowice
Szkoła Podstawowa w Szczejkowicach
Szukaj:  

 

STRONA GŁÓWNA   •   HISTORIA SZKOŁY   •   PLAN LEKCJI   •   WYDARZENIA   •   PLIKI DO POBRANIA   •   KONTAKT

Rok szkolny 2017/2018

PLAN PRACY SZKOŁY

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

 

 

PLAN PRACY SZKOŁY - rok szkolny 2017/2018

Plan pracy Szkoły Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach
w roku szkolnym 2017/2018

 I. Dane statystyczne:

118 uczniów klas I - VII (50 klasy I – III; 68 klasy IV – VII)
47 oddziały przedszkolne
165 dzieci i uczniów
 

II. Organizacja pracy.

Liczba oddziałów w roku szkolnym i przydział wychowawstw: 

Lp.

Oddział

Wychowawcy

1.

01

Ewa Kania, Agnieszka Dzień

2.

02

Aleksandra Strojny, Ewelina Kobiela - Nikel

3.

I

Bożena Szymura

4.

II

Mirosława Dyrda

5.

III A

Izabela Nowakowska

6.

III B

Ewelina Kobiela - Nikel

7.

IV

Katarzyna Tomanek - Wrożyna

8.

V

Bożena Szala

9.

VI

Joanna Muras

10.

VII

Katarzyna Kubera

 III. Kalendarz roku szkolnego. 

L.p.

Wydarzenie

Data

1.

Rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych

4 września 2017r.

2.

Dzień Edukacji Narodowej

13 października 2017r.

4.

Narodowe Święto Niepodległości

11 listopada 2017r.

5.

Zimowa przerwa świąteczna

22 - 31 grudnia 2017r.

6.

Zakończenie I semestru

27 stycznia 2018r.

7.

Ferie zimowe

29. stycznia - 11 lutego 2018r.

8.

Wiosenna przerwa świąteczna

28.03. - 3 marca 2018r.

9.

Zakończenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych

22 czerwca 2018r.

10.

Ferie letnie

25 czerwca - 31 sierpnia 2018r.

 Czas trwania poszczególnych semestrów:

04.09.2017 - 27.01.2018 - I półrocze

13.02.2018 - 22.06.2018 - II półrocze

 Dodatkowe dni wolne od zajęć dydaktycznych (szkoła organizuje zajęcia opiekuńczo – wychowawcze):

       

L.p.

Data

Uzasadnienie

 1.

13 października 2017r. (piątek)

Dzień Edukacji Narodowej

2. 30 kwietnia 2018r. (poniedzia³ek) Zajęcia opiekuńczo - wychowawcze

 3. 

2 maja 2018r. (środa)

Zajęcia opiekuńczo - wychowawcze

4. 4 maja 2018r. (piątek) Zajęcia opiekuńczo - wychowawcze

5.

1 czerwca 2018r. (piątek)

Dzień Dziecka

Konsultacje: listopad, kwiecień

IV. Godziny pracy biblioteki

Biblioteka

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

8.45 -11.00

…………..

8.45 - 11.00

8.45 -11.00

8.45 -11.00

V. Godziny pracy pedagoga

Pedagog

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

8.00 - 10.30
11.00 - 12.00

8.00 - 10.30

10.40 - 11.25

9.45 - 11.25

………………

VI. Godziny pracy logopedy

Logopeda

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

 …………….

…………….

…………….

………………

 ……………….

VII. Godziny pracy świetlicy

Świetlica

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

12.35 -15.30

11.35 -15.30

12.35-15.30.

12.35-15.30

12.35 - 15.30

VIII. Godziny pracy pielęgniarki szkolnej

Pielęgniarka szkolna

poniedziałek

wtorek

środa

czwartek

piątek

……………..

……………..

 …………

…………..

 …………….

IX. Uroczystości i wydarzenia

Zadania, wydarzenia, czynności

Terminy

Odpowiedzialni

Uroczysta inauguracja roku szkolnego.

04.09. 2017

Dyrektor, ks. proboszcz, wychowawcy

Akcja "Sprzątanie Świata"

16 - 21.09.2017

Rada Pedagogiczna

Diagnoza wstępna

Do 20 września

Wychowawcy oddziałów przedszkolnych, klasy I i IV.

Dzień czytania utworów literackich

10.09.2017

K. Tomanek – Wrożyna
A. Jaksik

Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw

23 - 28.09. 2017

Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej

Wybory do SU

09 - 20.09.2017

N. Jaksik

Tydzień Dobrego Wychowania

14 - 18.09.2017

Całą społeczność szkolna

Święto Komisji Edukacji Narodowej

13.10.2017

Dyrektor, B. Szymura, S.U.

Uroczystość pasowania uczniów klas I

13.10.2017

Dyrektor, B. Szymura

Realizacja programów:
- "Aquafresch"
- "Mamo, Tato wolę wodę"

X 2014/ VI2017

E. Kania, A. Dzień, A. Strojny

Spotkanie ze Sznupkiem

14 - 18.09.2017

N. Jaksik

Święto Papieskie.
Konkursy religijne: biblijny, wiedzy
 i Janie Pawle II, dzień misyjny.

16-22.10.2017
Cały rok

B. Szymura
ks. J.Ostrowski

Święto zmarłych (odwiedzanie cmentarza - grobów)

X/XI 2015

nauczyciele

Jubileusz 100 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę

 

11.XI 2017 -
 - 11 XI 2018

Rada Pedagogiczna.
Działania opisujące
DUŻĄ i MAŁĄ OJCZYZNĘ
(konkursy plastyczne, muzyczne, wiedzy szkolne
i pozaszkolne)

Rocznica Odzyskania Niepodległości - apel

11 XI 2017

K. Tomanek - Wrożyna

dyskoteka andrzejkowa,

XI 2017

Opiekun SU, wychowawcy

Dzień Górnika

XII 2017

Oddział przedszkolny

Mikołajki

XII 2017

wychowawcy

Jasełka szkolne

XII 2017

K. Tomanek - Wrożyna

Życzenia świąteczno – noworoczne,

XII 2017

Nauczyciele, uczniowie

Pasowanie uczniów klasy II na czytelników biblioteki

I 2018

M. Dyrda, A.J aksik

Dzień Babci i Dziadka

I 2018r.

wychowawcy

Dzień Patrona Szkoły

II 2018r.

A. Jaksik
wszyscy nauczyciele

Dzień Przyjaźni i Sympatii
Święto Szkoły połączone z zabawą choinkową, Walentynki

12 II 2018r.

Samorząd Uczniowski
dyrektor, wychowawcy
rodzice,

Rekolekcje wielkopostne

III 2018r.

Ksiądz proboszcz

Rozwijanie kompetencji czytelniczych – upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci -bajkoterapia,
-drama jako metoda pracy z tekstem literackim
-uczeń współtwórcą spotkań teatralnych

Cały rok

Cała Rada Pedagogiczna

Powitanie wiosny połączone z obchodami Dnia Ziemi

III/IV 2018

B. Szala

Rocznica Uchwalenia Konstytucji 3 Maja/Święto Flagi

IV/V 2018

A. Jaksik

Światowy Dzień bez Papierosa

V 2018

N. Jaksik, B. Szala

Akcja „Cała Polska czyta dzieciom”

Cały rok.
Finał V/VI

Cała Rada Pedagogiczna

Dzień Matki, Dzień Ojca,

V/VI 2018

wychowawcy

Dzień Języków Obcych

V/VI 2018

J. Muras, N. Jaksik
 A. Honysz - Dobrowolska

Konkurs na najsprawniejszego ucznia szkoły.

V/VI 2018

G. Formela
Wszyscy nauczyciele

Dzień Dziecka połączony z Dniem Sportu

1 VI 2018

G. Formela, wychowawcy

Wyjazdy na wycieczki

Cały rok

Wychowawcy, nauczyciele

Zdobywanie karty rowerowej.

V/VI 2018

B. Szala

Giełda używanych podręczników.

VI 2018

Dyrektor, bibliotekarz

Uroczyste zak. roku szkolnego 2017/2018

22 VI 2018

Dyrektor, wychowawcy

X. Terminy klasyfikacji śródrocznej i rocznej

Termin poinformowania uczniów i rodziców o przewidywanych ocenach niedostatecznych i nagannych śródrocznych – miesiąc przed zebraniem klasyfikacyjnym.

20 grudnia 2017r.

Termin poinformowania wszystkich uczniów o przewidywanych ocenach śródrocznych - tydzień przed zebraniem klasyfikacyjnym

20 stycznia 2018r.

Termin poinformowania uczniów i rodziców o przewidywanych rocznych  ocenach niedostatecznych i nagannych - miesiąc przed zebraniem klasyfikacyjnym.

19 maja 2018r.

Termin poinformowania wszystkich uczniów o przewidywanych rocznych ocenach - tydzień przed zebraniem klasyfikacyjnym.

12 czerwca 2018r

Termin klasyfikacji rocznej

17 czerwca 2018r.

XI. Terminarz posiedzeń rady pedagogicznej w roku szkolnym 2017/2018

Lp.

Termin

Forma

Treść

1.

25.08.2017r.

Rada pedagogiczna

Przedstawienie m.in. przydziału obowiązków, propozycje rad szkoleniowych, opracowanie kalendarza imprez i uroczystości szkolnych.

2.

14. 09. 2017r.

Rada pedagogiczna

Przedstawienie m. in. Planu nadzoru pedagogicznego, terminarza obserwacji, zatwierdzenie zmian w Statucie Szkoły, przedstawienie planów pracy świetlicy, pedagoga, lidera WDN, biblioteki, koordynatora ds. bezpieczeństwa, koordynatora ds. uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, zespołów przedmiotowych, SU.

3.

15.12.2017r.

Rada pedagogiczna

Przedstawienie m. in. uczniów zagrożonych ocenami niedostatecznymi oraz oceną naganną lub nieodpowiednią zachowania.

4.

24.01.2018r.

Zebranie klasyfikacyjne

Klasyfikacja za I semestr roku szkolnego 2017/2018, przedstawienie sprawozdań.

5.

3.03.2018r.

Zebranie podsumowujące

Przedstawienie m. in. informacji o realizacji planu nadzoru pedagogicznego za I semestr roku szkolnego 2017/2018

6.

04.2018r.

Rada pedagogiczna

Przedstawienie arkusza organizacyjnego na rok szkolny 2018/2019.

7.

23.05. 2018r.

Rada pedagogiczna

Przedstawienie m. in. uczniów zagrożonych ocenami niedostatecznymi oraz oceną naganną
i nieodpowiednią z zachowania.

8.

19.06. 2018r

Zebranie klasyfikacyjne

Klasyfikacja za rok szkolny 2017/2018, przedstawienie sprawozdań przez wychowawców dot. wyników nauczania.

9.

czerwiec/sierpień

Zebranie podsumowująca

Przedstawienie m. in. informacji o realizacji planu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/18

XII. Spotkania z rodzicami 

L.p.

Temat spotkania

Termin

1.

Spotkania dyrektora i wychowawców z rodzicami uczniów klasy I i rodzicami dzieci oddziałów przedszkolnych.

11 września 2017r.

2.

Spotkania dyrektora z przedstawicielami rodziców klas:
-zapoznanie rodziców z nowymi zasadami ubezpieczenia
- wysłuchanie przedstawicieli firm,
 -podjęcie decyzji przez rodziców
2.Przedstawienie  "Planu wychowawczego" i "Programu profilaktyki" (wprowadzenie zadań) ,
3.Opiniowanie dni dodatkowo wolnych od nauki
4. Informacja o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych.
5.Ustalenie planu pracy Rady Rodziców

20 września 2017r.

3.

Spotkanie dyrektora  z rodzicami uczniów klas I - VII.

20 września 2017r.

4.

Spotkania wychowawców z rodzicami uczniów klas I - VI. Wybory uzupełniające do Rady Rodziców.
Opiniowanie "Programu profilakytyczno - wychowawczego"

2 października 2017r.

5.

Ukonstytuowanie się Rady Rodziców

do końca września
(30 dni od dnia rozpoczęcia zajęć)

6.

Dni otwarte dla rodziców /konsultacje

listopad, kwiecień,

7.

Wywiadówka śródroczna: 3 marca 2018
-spotkanie z dyrektorem
-spotkania z wychowawcami klas

Zgodnie z harmonogramem zebrań

8.

Spotkanie dyrektora i wychowawcy z rodzicami uczniów klasy VII
- podsumowanie pracy
- przygotowanie zakończenia roku szkolnego

Czerwiec 2018

9.

Indywidualne spotkania/rozmowy.

Na bieżąco, w miarę potrzeb.

Terminy konsultacji:
1. listopad 2017
2. kwiecień 2018

 XIII. Zadania związane z polityką kadrową  

1. Terminy zawierania umów o pracę z nauczycielami i innymi pracownikami szkoły: ostatni tydzień sierpnia 2017r.

2. Rozmowy z pracownikami, decyzje o ich dalszym zatrudnieniu lub zwolnieniu, konsultacje ze związkami zawodowymi.

 XIV. Działania związane z awansem zawodowym

1. Termin składania wniosków o rozpoczęcie stażu:
n-l stażysta nie składa
n-l kontraktowy i mianowany (wniosek + projekt) 14.09.2017r.
2. Opiekunowie stażu nauczycieli kontraktowych:
3. Ocena stopnia realizacji planów rozwoju zawodowego:
na I okres nauki, na koniec roku szkolnego
4. Składanie sprawozdań z realizacji planu rozwoju zawodowego:
31.05. zakończenie stażu
30 dni od zakończenia stażu
5. Przygotowanie projektu oceny dorobku zawodowego przez opiekuna stażu:
31.05. zakończenie stażu
14 dni od zakończenia stażu
6. Wystawianie oceny dorobku zawodowego awansujących:
21 dni od złożenia sprawozdania
7. Składanie wniosków o postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne:
do końca czerwca
do końca października
8. Posiedzenia komisji kwalifikacyjnej dla stażystów:
Ostatni tydzień czerwca/ pierwszy tydzień lipca

XV. Działania dotyczące bezpieczeństwa i właściwych warunków nauki i pracy 

1. Badania okresowe: wg potrzeb pracowników.
2. Przegląd szkoły pod względem bezpieczeństwa: sierpień 2017
3. Próbny alarm ewakuacyjny (p. poż) październik 2017r.
4. Szkolenia pracowników z BHP: wg potrzeb pracowników
5. Sprawdzenie stanu pomocy dydaktycznych, czy są bezpieczne i czy spełniają wymagane normy: wrzesień 2017 /czerwiec 2018

XVI. Terminy przygotowania sprawozdań, raportów i informacji

1. Termin tworzenia:
   - planu nadzoru pedagogicznego - do 15 września 2017r.
   - informacji o realizacji planu nadzoru pedagogicznego  - marzec 2018r./czerwiec 2018r.
   - planu pracy szkoły - do 15 września 2017r.
2. Sprawozdanie z planu doskonalenia nauczycieli i zaplanowanie działania na kolejne lata:
   -zaplanowanie - wrzesień 2017r.
   -sprawozdanie - czerwiec 2018r.

XVII. Promocja szkoły

1. Zadania związane z promocją:
   - prowadzenie strony internetowej (na bieżąco)
   - dni otwarte /lekcje otwarte
   - artykuły w lokalnej prasie
2. Terminy rekrutacji do oddziałów przedszkolnych: marzec 2018

 

Plan opracowała: Anna Jaksik (dyrektor szkoły)

 

Rada Pedagogiczna zastrzega sobie prawo do wnoszenia zmian w niniejszym planie.

Plan Pracy Szkoły zatwierdzono Uchwałą Rady Pedagogicznej w dniu 15.09.2017r.

Roczny Plan Pracy Szkoły obowiązywał będzie do dnia 31.08.2018r.

 

 

Rok szkolny 2017/2018

Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach z dniem 1 września 2017r. stała się ośmioklasową szkoła podstawową na mocy prawa USTAWA Z 14 GRUDNIA 2016R. – PRAWO OŚWIATOWE Dz. U. z 2017r. poz. 60

 Szkoła realizuje dwie podstawy programowe:

1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

 Art. 4 ust. 1 pkt 24 ilekroć mowa o podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie programowej kształcenia ogólnego –  należy przez to rozumieć obowiązkowe zestawy celów kształcenia i treści nauczania, w tym umiejętności, opisane w formie ogólnych i szczegółowych wymagań dotyczących wiedzy i umiejętności, które  powinien posiadać uczeń po zakończeniu określonego etapu edukacyjnego, oraz zadania wychowawczo-profilaktyczne szkoły, uwzględniane odpowiednio w programach wychowania przedszkolnego, programach nauczania i podczas realizacji zajęć z wychowawcą oraz umożliwiające ustalenie kryteriów ocen szkolnych i wymagań egzaminacyjnych, a także warunki i sposób realizacji tych podstaw programowych;

Ośmioklasowa szkoła podstawowa obejmuje dwa etapy edukacyjne: edukację wczesnoszkolną, czyli I etap edukacyjny, obejmujący uczniów klas 1-3 i II etap edukacyjny, obejmujący klasy 4 - 8 szkoły podstawowej.

Nowa podstawa programowa wdrażana będzie od 1 września 2017r. w klasie pierwszej, czwartej i siódmej, w pozostałych klasach realizowana będzie dotychczasowa podstawa programowa.

Najważniejszy cel kształcenia w szkole podstawowej to dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.

 Założenia podstawy programowej:

1)  spiralny układ treści nauczania;

2) wzmocnienie wychowawczej i profilaktycznej funkcji szkoły poprzez szersze uwzględnienie w podstawie programowej zadań wychowawczo – profilaktycznych;

3)  nie integracja przedmiotowa a korelacja w ramach przedmiotów humanistycznych i oraz przedmiotów przyrodniczych i ścisłych od klasy piątej;

4)  wzmocnienie edukacji w zakresie języków obcych nowożytnych;

5) szersze uwzględnienie w podstawie programowej poszczególnych przedmiotów technologii informacyjno-komunikacyjnych;

6)   nauka programowania, począwszy od edukacji wczesnoszkolnej;

7)   szersze uwzględnienie problematyki edukacji dla bezpieczeństwa, w tym ratownictwa medycznego;

8)  rozwijanie umiejętności pracy zespołowej, rozwiązywania problemów i realizację ciekawych projektów edukacyjnych.

 

CELE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).

 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Klasy: II, III, V, VI

Klasy: I, IV, VII

Przyswajanie przez uczniów podstawowego zasobu wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki, dotyczących przede wszystkim tematów i zjawisk bliskich doświadczeniom uczniów;

1. wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu, szacunku do tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);

Zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;

2. wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;

 

Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.

3. formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;

 

4. rozwijanie kompetencji takich, jak kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość;

 

5. rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania;

 

6. ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;

 

7. rozbudzanie ciekawości poznawczej  uczniów oraz motywacji do nauki;

 

8. wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany rozumieć świat;

 

9. wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej edukacji ;

 

10. wszechstronny rozwój osobowy ucznia poprzez pogłębianie wiedzy oraz zaspokajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;

 

11. kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość;

 

12. zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;

 

13. ukierunkowanie ucznia ku wartościom. 

UMIEJĘTNOŚCI ZDOBYWANE PRZEZ UCZNIÓW W TRAKCIE KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO: 

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego
dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Klasy: II, III, V, VI

Klasy: I, IV, VII

Czytanie - rozumiane zarówno jako prosta czynność oraz jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów w zakresie umożliwiającym zdobywanie wiedzy, rozwój emocjonalny, intelektualny i moralny oraz uczestnictwo w życiu społeczeństwa;

 

Myślenie matematyczne - umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych;

2) sprawne wykorzystywanie narzędzi matematyki w życiu codziennym, a także kształcenie myślenia matematycznego;

Myślenie naukowe - umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa;

 

Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i języku obcym zarówno w mowie jak i w piśmie;

1) sprawne komunikowanie się w języku polskim oraz w językach obcych nowożytnych

Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, w tym także dla wyszukiwania i korzystania z informacji;

3) poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza  oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł;
4) kreatywne rozwiązywanie problemów z różnych dziedzin ze świadomym wykorzystaniem metod i narzędzi wywodzących się z informatyki, w tym programowanie;

Umiejętność uczenia się jako sposobu zaspokajania naturalnej ciekawości świata, odkrywania swoich zainteresowań i przygotowania do dalszej edukacji;

 

Umiejętność pracy zespołowej

6) praca w zespole i społeczna aktywność;

 

7) aktywny udział w życiu kulturalnym szkoły, środowiska lokalnego oraz kraju.

 

5) rozwiązywanie problemów, również z wykorzystaniem technik mediacyjnych

 ZADANIA SZKOŁY (JAKO OBOWIĄZEK KAŻDEGO NAUCZYCIELA)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej
wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym
lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej
do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej

Klasy: II,III, V,VI

Klasy: I, IV, VII

Kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim;

kształcenie kompetencji językowych, komunikowanie się w języku ojczystym w sposób poprawny i zrozumiały;

Przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym: wyszukiwanie, porządkowanie
i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł z zastosowaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych we współpracy
z nauczycielami bibliotekarzami przy wykorzystaniu zasobów multimedialnych
i księgozbioru biblioteki;

posługiwanie się językami obcymi nowożytnymi; w klasach 1-6 jeden język obcy, w klasach 7-8 dwa języki obce nowożytne;
ponadto od klasy 7 możliwa dwujęzyczność;

Edukacja medialna czyli wychowanie uczniów do właściwego odbioru i wykorzystania mediów;

wprowadzenie w świat literatury, ugruntowanie zainteresowań czytelniczych, wyposażenie w kompetencje czytelnicze, rozbudzenie zamiłowania do czytania, zwiększenie aktywności czytelniczej uczniów; podejmowanie prób twórczych;

Edukacja zdrowotna: kształtowanie u uczniów dbałości o zdrowie własne, innych ludzi oraz tworzenie środowiska sprzyjającego zdrowiu.

rolę biblioteki w procesie kształcenia i wychowania;

 

stwarzanie uczniom warunki do nabywania wiedzy i umiejętności potrzebnych do rozwiązywania problemów z wykorzystaniem metod i technik wywodzących się z informatyki, w tym logicznego i algorytmicznego myślenia, programowania, posługiwania się aplikacjami komputerowymi, wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, posługiwania się komputerem i podstawowymi urządzeniami cyfrowymi oraz stosowania tych umiejętności na zajęciach z różnych przedmiotów m.in. do pracy nad tekstem, wykonywania obliczeń, przetwarza nią informacji i jej prezentacji w różnych postaciach, przygotowywanie ich do dokonywania świadomych i odpowiedzialnych wyborów w trakcie korzystania z zasobów dostępnych w internecie, krytycznej analizy informacji, bezpiecznego poruszania się w przestrzeni cyfrowej, w tym nawiązywania i utrzymywania opartych na wzajemnym szacunku relacji z innymi użytkownikami sieci.

 

działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości;

 

edukację zdrowotną, kształtowanie postaw prozdrowotnych, wdrożenie do zachowań higienicznych, bezpiecznych dla zdrowia własnego i innych osób, ugruntowanie wiedzy z zakresu prawidłowego odżywiania się, korzyści płynących z aktywności fizycznej, a także stosowania profilaktyki;

 

rozwijanie postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych;

 

wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych;

 

przygotowanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym angażowania się w wolontariat;

 

wychowanie w duchu tolerancji i szacunku dla drugiego człowieka

 

kształtowanie postawy szacunku dla środowiska przyrodniczego,
 w tym upowszechnianie wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju;

 

motywowanie do działań na rzecz ochrony środowiska oraz rozwijania zainteresowania ekologią;

 

przygotowanie uczniów do wyboru kierunku kształcenia i zawodu, zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego;

 

kształcenie kompetencji społecznych: komunikacja i współpraca
w grupie, w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami, przedsiębiorczość, kreatywność

Zmiana podstawy programowej stawia przed dyrektorem szkoły i nauczycielami liczne zadania, opisane w następujący sposób:

I. Nauczyciele znają nową podstawę programową i są przygotowani do jej realizacji zgodnie z zalecanymi warunkami i sposobami realizacji.
II. Nauczyciele włączają się aktywnie w działania związane z wprowadzaniem nowej podstawy programowej.
III. Nauczyciele planują pracę z uczniem z uwzględnieniem jego potrzeb i możliwości.
IV. Nauczyciele prowadzą zajęcia edukacyjne zgodnie z nową podstawą programową.
V. Nauczyciele dokumentują działania dodatkowe podejmowane w pracy z uczniem.

Szkoła Podstawowa im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach realizuje wytyczne reformy. W klasach: I, IV i VII wdrażana jest nowa podstawa programowa. Zatrudniono nowych nauczycieli z kwalifikacjami do nauczania języka niemieckiego, chemii, fizyki i doradztwa zawodowego do pracy z uczniami klasy VII. Po raz pierwszy uczniowie klasy IV mają zajęcia "wychowanie do życia w rodzinie", a dzieci sześcioletnie zostały zwolnione z obowiązku płacenia za dodatkowe godziny pobytu w oddziale przedszkolnym poza podstawą programową. Wszyscy uczniowie otrzymali podręczniki i ćwiczenia ( współpracujemy z wydawnictwami: Nowa Era i Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe). Trwają prace nad "Statutem Szkoły" oraz "Programem profilaktyczna - wychowawczym" Nawiązaliśmy współpracę z firmą LIBRUS i wdrażamy nową formę dokumentowania pracy w postaci dziennika elektronicznego. 

W bieżącym roku przyjęliśmy do realizacji następujące Priorytety:

1. Podniesienie jakości kształcenia.
2. Rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz upowszechnianie czytelnictwa.
3. Integracja zespołów klasowych, uczniów i całej społeczności szkolnej.
4. Zapobieganie wszelkim przejawom agresji i przemocy, wskazanie negatywnych skutków działania dopalaczy, oraz uwrażliwienie na potrzeby innych
5. Stworzenie i pełna realizacja "Programu profilaktyczno - wychowawczego".
6. Zaangażowanie rodziców w życie klasy i szkoły.
7. Praca z uczniem zdolnym.

8. Praca z uczniem z trudnościami w nauce.
9. Wzmocnienie bezpieczeństwa dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnienia bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni..

Kładziemy nacisk na:

1. Realizację zadań wskazanych przez Ministerstwo Oświaty i Kuratorium Oświaty w Katowicach (reforma oświaty!!!).
2. Osiąganie wysokich wyników nauczania.
3. Propagowanie czytelnictwa.
4. Prawidłową organizację pracy świetlicy, oddziałów przedszkolnych i klasy pierwszej.
5. Wychowanie patriotyczne i wychowanie do wartości.
6. Nauczanie edukacji matematycznej i przyrodniczej w kształceniu ogólnym.


Sposoby realizacji priorytetów:

Zadania

Sposoby realizacji

Terminy

Osoby odpowiedzialne

Wdrożenie w życie przepisów dot. reformy oświaty

Uczenie się nowych przepisów.
Uczenie się nowych treści programowych oraz sposobów realizacji w poszczególnych oddziałach.
Doskonalenie własnego warsztatu pracy przez nauczycieli.
Dostosowywanie warunków lokalowych do potrzeb uczniów.

Cały rok

Dyrektor, nauczyciele

Integracja zespołów klasowych, uczniów
i całej społeczności szkolnej (uspołecznienie dzieci, kultura zachowania, współpraca w grupie)

- wyjazdy na basen
- wycieczki klasowe
- wyjścia do kina
- wyjścia do instytucji pozaszkolnych
- wycieczki krajoznawcze
- uroczystości szkolne
- spotkania z pedagogiem
- przedstawienia szkolne
 i inscenizacje

wg harmonogramu

Wychowawcy klas
dyrektor, nauczyciele

Zaangażowanie rodziców w życie klasy i szkoły

- spotkania integracyjne rodziców
z wychowawcą i dziećmi
- zaangażowanie rodziców
w uroczystości klasowe i szkolne

1-2 razy w ciągu roku

wg potrzeb

 

wychowawcy

Praca z uczniem zdolnym

- atrakcyjność zajęć pozalekcyjnych
- praca z uczniem zdolnym podczas lekcji
- udział uczniów w konkursach wiedzy i artystycznych
- prezentacja talentów podczas spotkań z rodzicami
- szkolenia nauczycieli w ramach WDN-u

- wg harmonogramu
- podczas każdej lekcji
- 2 razy w ciągu roku

- osoby prowadzące
- nauczyciele
- dyrektor, lider WDN

Praca z uczniem
z trudnościami
w nauce.

- pedagogizacja rodziców
- szkolenia nauczycieli w ramach WDN-u
- praca z uczniem podczas lekcji
- system oceniania uwzględniający indywidualne możliwości ucznia
- zajęcia dodatkowe

- wg harmonogramu
- podczas każdej lekcji
- w miarę potrzeb

- pedagog
- dyrektor,
- lider WDN
- nauczyciele

 

Osiąganie wysokich wyników nauczania.

 

- praca z uczniem podczas lekcji
- zajęcia dodatkowe z uczniem zdolnym i mającym trudności
w nauce
- dodatkowe zajęcia w ramach art.42 KN
- systematyczna realizacja podstawy programowej

Cały rok szkolny

-wszyscy nauczyciele

Rozwijanie kompetencji czytelniczych – upowszechnianie czytelnictwa.

 

- konkursy czytelnicze
- prowadzenie statystyki
- realizacja zakupów książek
do biblioteki w ramach programu „Książki moich marzeń”
- bajkoterapia,
- drama jako metoda pracy z tekstem literackim
- uczeń współtwórcą spotkań teatralnych

Cały rok szkolny

- bibliotekarz
- wszyscy nauczyciele

Bezpieczeństwo uczniów

Stosowanie przepisów prawa
dot. bezpieczeństwa.
Realizacja "Programu profilaktyczno - wychowawczego"

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

Wychowanie patriotyczne

Szczególny nacisk na przygotowanie do 100 rocznicy odzyskania niepodległości

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

Wychowanie
do wartości

System wartości opisany
w "Programie profilaktyczno - wychowawczym"

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

Prawidłowa organizacja pracy:
- świetlicy,
- oddziałów przedszkolnych,
- klas pierwszych.

- prawidłowa liczba uczniów
w poszczególnych oddziałach
i grupach.
- przydział zajęć zgodnie
z przepisami prawa
- atrakcyjność zajęć

Cały rok szkolny

Wszyscy nauczyciele

 

Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Szczejkowicach stara się zapewnić uczniom należytą opiekę i wykształcenie. Kładzie nacisk na dbałość o dobre wyniki w nauce, bezpieczeństwo i zdrowie uczniów. Nauczyciele dbają o potrzeby uczniów z dysfunkcjami, mającymi kłopoty z przyswajaniem wiedzy, nie zapominają o rozwijaniu talentów uczniów zdolnych. Ważną rolę odgrywa promocja ww działań w środowisku (strona internetowa!!). Szkoła współpracuje z rodzicami i innymi instytucjami środowiskowymi. 

Możliwość skutecznej realizacji wizji szkoły daje Plan Pracy Szkoły. Zaspokaja ambicje pracowników, ułatwia planowanie bazy materialnej, wpływa na organizację pracy, umożliwia rozłożenie ciężaru zadań i zaangażowanie wszystkich podmiotów, przyczynia się do podnoszenia wyników dydaktyczno-wychowawczych oraz poprawy jakości pracy szkoły, nauczycielom pomaga w przygotowaniu własnego planu rozwoju zawodowego, zapewnia systematyczność w realizacji zadań, daje uczniom i rodzicom możliwość twórczego angażowania się w życie szkoły.

Rok szkolny 2017/2018 jest rokiem ogromnych wyzwań, dlatego życzę:

uczniom (przede wszystkim uczniom klasy VII) dużo zapału do nauki oraz osiągania jak najlepszych wyników w nauce i zachowaniu, mnóstwa sukcesów w konkursach i zawodach sportowych;
nauczycielom cierpliwości, wytrwałości, kreatywnego myślenia, satysfakcji z wykonywanej pracy, a także wielu sukcesów w pracy dydaktyczno -F wychowawczej;
pracownikom spokoju i zadowolenia z wykonywanej pracy.

                                                                                                          A. Jaksik (dyr. szkoły)

 

 

 

PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

 SZKOŁY  PODSTAWOWEJ

im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach 

 

Podstawa prawna:

·         Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).

·     Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).

  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).

  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.)

  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).

  • Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).

  • Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 783).

  • Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017 r. poz. 957).

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249).

  • Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na dany rok szkolny.

·         Statut Szkoły Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach.

Wstęp

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

  • wyników ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),

  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,

  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki,

  • wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),

  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu - przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,

  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,

  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),

  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),

  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,

  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).

I. Misja szkoły

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

II. Sylwetka absolwenta

Dążeniem Szkoły Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Szczejkowicach jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

  • kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,

  • zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,

  • szanuje siebie i innych,

  • jest odpowiedzialny,

  • zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły, przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia,

  • zna i rozumie zasady współżycia społecznego,

  • jest tolerancyjny,

  • korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia
    i technologie informatyczne,

  • jest ambitny,

  • jest kreatywny,

  • jest odważny,

  • jest samodzielny,

  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,

  • szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,

  • jest odporny na niepowodzenia,

  • integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,

  • inne (ważne z perspektywy przyjętych wartości oraz celów wychowawczych i profilaktycznych szkoły).

III. Cele ogólne

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

1) fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,

2) psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,

3) społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych,

4) aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

1) współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,

2) kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,

3) współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,

4) wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,

5) kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,

6) doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,

7) wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,

8) kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,

9) przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,

10) wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

1)   poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,

2)  rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,

3)  kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,

4)  kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,

5)  prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,

6)  doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

1) dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,

2) udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

3) przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,

4) informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

 Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

1) wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

2) wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,

3) wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.

Działania te obejmują w szczególności:

1) realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,

2) przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,

3) kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,

4) doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,

5) włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 71b ust. 1b ustawy o systemie oświaty, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.

 

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

1) wspomaganie rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej,
2) przygotowanie uczniów do prawidłowego funkcjonowania w grupie społecznej (szkole, klasie),
3) wzbudzanie poczucia przynależności do grupy,
4) rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
5) budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
6) przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
7) przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
8) troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.

 Zadania profilaktyczne programu to:

1) zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,

2) znajomość zasad ruchu drogowego - bezpieczeństwo w drodze do szkoły,

3) promowanie zdrowego stylu życia,

4) kształtowanie nawyków prozdrowotnych,

5) rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),

6) eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,

7) niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,

8) wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,

9) uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem.

IV. Struktura oddziaływań wychowawczych

1.      Dyrektor szkoły:

  • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,

  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,

  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,

  • stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,

  • współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,

  • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,

  • nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,

  • nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

2.      Rada pedagogiczna:

  • uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych,

  • opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców ,

  • opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością

  • uczestniczy w realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego,

  • uczestniczy w ewaluacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego.

3.      Nauczyciele:

  • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizacji zadań wychowawczych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

  • reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,

  • reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,

  • przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,

  • udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,

  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,

  • rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,

  • wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,

 

4.      Wychowawcy klas:

  • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,

  • rozpoznają indywidualne potrzeby uczniów,

  • na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,

  • przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,

  • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,

  • są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,

  • oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,

  • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,

  • wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,

  • rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,

  • dbają o dobre relacje uczniów w klasie,

  • podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,

  • współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,

  • podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych

5.      Zespół wychowawców:

  • opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,

  • analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze,

  • ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,

  • przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej
    i profilaktycznej szkoły,

  • inne, wynikające ze specyfiki potrzeb danej szkoły.

6.      Pedagog szkolny/psycholog:

  • diagnozuje środowisko wychowawcze,

  • zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,

  • współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki,

  • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,

  • współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,

  • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,

7.      Rodzice:

  • współtworzą szkolny program wychowawczo-profilaktyczny,

  • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,

  • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,

  • zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,

  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,

  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,

  • rada rodziców uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną program wychowawczo-profilaktyczny szkoły.

8.      Samorząd uczniowski:

  • jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,

  • uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,

  • współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,

  • prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,

  • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,

  • propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,

  • dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,

  • może podejmować działania z zakresu wolontariatu.

 

V. Kalendarz uroczystości szkolnych

  • uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego

  • ślubowanie klas pierwszych,

  • Dzień Edukacji Narodowej,

  • Narodowe Święto Niepodległości,

  • szkolny festiwal twórczości artystycznej,

  • andrzejki szkolne,

  • mikołajki klasowe,

  • szkolne spotkanie opłatkowe,

  • szkolny wieczór kolęd,

  • szkolne walentynki,

  • pierwszy dzień wiosny,

  • Dzień Ziemi,

  • Święto Patrona Szkoły,

  • szkolne obchody rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja,

  • festyn rodzinny,

  • Dzień Sportu,

  • zakończenie roku szkolnego.

VI. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2017/2018

OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

1.      Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.

2.      Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.

3.      Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.

OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:

1.      Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasach I.

2.      Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm.

3.      Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.

OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO

1.    Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.

2.    W I semestrze wszyscy wychowawcy przeprowadzą co najmniej 2 godziny zajęć sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych.

3.    Uczniowie są  świadomi zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia
a zdrowiem.

OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO

1.   Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.

2.   Przeprowadzenie cyklu zajęć  psychoedukacyjnych w klasach na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.

3.   Uczniowie potrafią wskazać swoje mocne i słabe strony.

4.   Uczniowie potrafią wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.

OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO

1.    Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.

2.    Wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców z systemem wartości przyjętych do pracy szkoły  oraz regulacjami prawa wewnątrzszkolnego.

3.  Poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. Uczniowie  w swoich zachowaniach kierują się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości.

VII. Harmonogram działań

SFERA

Zadania

Forma realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

INTELEKTUALNA

Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów

Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy

nauczyciele,

wychowawcy

 

Rozwijanie zainteresowań

i zdolności uczniów

Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do muzeum, teatru, na wystawy, udział w życiu kulturalnym miasta,

przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły,

 Szkolenie rady pedagogicznej z zakresu aktywnych metod pracy

 Przeprowadzenie przez nauczycieli 1 zajęć lekcyjnych z wykorzystaniem aktywizujących metod pracy

nauczyciele

 

  

 

 

 

  

 koordynator WDN

  

dyrektor

zgodnie z harmonogramem zajęć prowadzonych przez konkretne osoby

 

Zgodnie z kalendarzem szkolnych uroczystości określających terminy konkretnych przedsięwzięć i osoby odpowiedzialne za ich przygotowanie

  

Zgodnie z terminami obserwacji lekcji ustalonym w planie nadzoru pedagogicznego do

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień

zajęcia z orientacji zawodowej

wychowawcy, pedagog szkolny

 (zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach)

Kształtowanie postawy twórczej

szkolny festiwal twórczości artystycznej

wychowawcy, organizatorzy przeglądu 

 

Kształcenie samodzielnego formułowania i wyrażania sądów

warsztaty w klasach

 debata na temat wartości i zasad wolontariatu

wychowawcy

pierwsze półrocze (zgodnie z harmonogramem)

Podnoszenie efektów kształcenia poprzez uświadamianie wagi edukacji

 

lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, szkolne konkursy z nagrodami na najwyższą średnią i najlepszą frekwencję

przewodniczący zespołów wychowawczych

 

zajęcia zgodnie z harmonogramem opracowanym w zespołach wychowawczych dla poszczególnych klas
opracowanie regulaminu konkursu
Ogłoszenie wyników konkursu

Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy

 

lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego,

koordynator np. pedagog szkolny wychowawcy,

 zgodnie z harmonogramem zajęć

MORALNA

Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej

działalność charytatywna, wolontariat szkolny

Powołanie Rady Wolontariatu.

Opracowanie Program Szkolnego Wolontariatu

opiekun samorządu szkolnego

 

Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych

świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych, lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu,

 

nauczyciele odpowiedzialni za poszczególne działania

zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie

 

Poznanie kultury rodzimej, zaznajamianie z kulturą regionu

wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze,

wskazane osoby odpowiedzialne
 za wskazana formę 

terminy konkretnych wycieczek planowanych
przez wychowawców i nauczycieli

Poznanie dorobku kulturalnego Europy, świata, wykształcenie postawy tolerancji i szacunku dla innych narodów, kultur, religii

 lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce,

wycieczki

 nauczyciele, wychowawcy

 

zgodnie z terminem

 

Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję

 

warsztaty organizowane przez pedagoga szkolnego,

 

 lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce,

pedagog szkolny,

 wychowawcy klas
 przewodniczący zespołu wychowawczego

zgodnie z harmonogramem opracowanym przez pedagoga 

zgodnie z harmonogramem opracowanym przez Przewodniczącego zespołu wychowawczego

Promowanie zdrowego stylu życia

 

Dzień Sportu, zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców na podstawie scenariusza opracowanego przez zespół w składzie:…

nauczyciel WF, nauczyciele biologii
i wychowania fizycznego  wychowawcy klas

 zgodnie z harmonogramem

SPOŁECZNA

 Kształtowanie przekonania
o społecznym wymiarze istnienia osoby ludzkiej,
a także o społecznym aspekcie bycia uczniem szkoły

Omówienie zasad statutu szkoły i regulaminów szkolnych,

lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce.

koordynator  wychowawcy

 

Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

Uczenie zasad samorządności i demokracji

 

Warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, funkcjonowania wśród innych, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania.

 

Kurs mediacji, prowadzony przez pedagoga szkolnego.

 

 Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, bieżąca kontrola ich działalności, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego.

 

szkolna debata nt. OBOWIĄZKÓW,
praw i wolności w szkole

pedagog szkolny

 

 

 

 

 

 

 

 

opiekun samorządu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

zgodnie z harmonogramem zajęć.

 

 

  

 

Zgodnie z programem zajęć w I semestrze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Doskonalenie kultury bycia.

Zajęcia Akademii Dobrych Manier - zajęcia pozalekcyjne dla uczniów

pedagog szkolny

pierwsze półrocze, zgodnie z programem zajęć

Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego

Udział w akcji sprzątanie świata.

Udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze. 

 

.

Kształtowanie aktywnej postawy wobec przyszłej pracy zawodowej oraz wymagań rynku pracy. Współpraca z Urzędem Pracy oraz innymi instytucjami w celu uzyskania informacji o sytuacji na lokalnym rynku pracy

warsztaty dla klas VII- VIII  prowadzone przez pedagoga szkolnego, specjalistę,  nauka poszukiwania pracy, analizy ofert, nauka wypełniania dokumentów związanych z podjęciem pracy zawodowej, przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej przed podjęciem pracy

 

pedagog szkolny, nauczyciel przedsiębiorczości .

Pierwsze i drugie półrocze

zgodnie z harmonogramem zajęć opracowanym przez pedagoga do .

 

Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.

Zwiększenie współpracy z rodzicami w zakresie kontroli obowiązku szkolnego

analiza frekwencji uczniów

 

 

systematyczne informowanie rodziców o absencji uczniów, wywiadówki, dni otwarte, indywidualne spotkania z rodzicami,

 

Dyrektor, wychowawcy

sporządzanie miesięcznych zestawień obecności w pierwszym dniu miesiąca następującego po okresie kontroli

Zgodnie z harmonogramem zebrań i dni otwartych, ustalonym na dany rok szkolny

EMOCJONALNA

 Nauka nabywania świadomości własnych słabych
i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości

warsztaty dla uczniów prowadzone przez specjalistów z PPP

 lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce - wskazanie konkretnych zajęć

pedagog szkolny

 zgodnie
z konkretnymi terminami
dla poszczególnych oddziałów

Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły

zajęcia integracyjne w klasach pierwszych

 lekcje wychowawcze z wykorzystaniem filmu o agresji i jej unikaniu

 

pedagog szkolny
 np. nauczyciel bibliotekarz

  

zgodnie z konkretnymi terminami dla poszczególnych oddziałów

VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

1)     obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
2)     analizę dokumentacji,
3)     przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
4)     rozmowy z rodzicami,
5)     wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
6)      wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli, analizy przypadków.

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół
ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników.
Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.

 

 

Program wychowawczo-profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Wł. Broniewskiego
w Szczejkowicach został poddany analizie i modyfikacji przez radę pedagogiczną
w dniu 15 września  2017 r.
Program wychowawczo-profilaktyczny został uchwalony przez Radę Rodziców
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną w dniu 16 października 2017r.

 

COPYRIGHT © by SP Szczejkowice IT department